Likdoorns

Waardoor ontstaat een likdoorn.

likdoorn voor en na
Voor behandeling Na behandeling

Het ontstaan van een  van een likdoorn onder de voet, bovenop en tussen de tenen, komt vooral door een verkeerde de stand van de voet. Een verkeerde stand zie je vooral bij mensen met reuma/spierziekte/ e.d. Het dragen van modieuze smalle schoenen en te hoge hakken, waardoor de druk verplaatst wordt naar de voorvoet, zal op den duur ook voorvoet problemen geven. Te smalle schoenen kunnen  likdoorns tussen de tenen veroorzaken. Ook bij mannen, vooral als er werkschoenen worden gedragen en zwaar werk wordt verricht, zie je veel eeltvorming aan de voeten, wat ook een branderig gevoel geeft. Voor deze mensen is het heel belangrijk dat de voeten goed worden verzorgd.

Een pedicure snijdt de likdoorn weg.

likdoorn onder de voetVoor het weghalen van een likdoorn kun  je niet bij elke pedicure terecht. Er zijn pedicures die alleen de cosmetische kant van de voetverzorging doen. Zij beperken zich tot het knippen, vijlen en lakken van de nagels. Deze pedicures mogen geen chirurgische mesjes gebruiken, dit is alleen toegestaan aan pedicures die een gedegen opleiding hebben gevolgd en lid zijn van PROVOET. Voor het verwijderen van een likdoorn wordt een mesje gebruikt.  Dit is een klein chirurgisch mesje waar de likdoorn voorzichtig wordt weggesneden. Een likdoorn of, men noemt het ook wel in de volksmond een eksteroog, doet vooral pijn bij druk van buiten af.

Wacht niet te lang met een afspraak maken.

Doordat de eeltvorming steeds dikker wordt zal op den duur de huid doorboord worden. Onder de huid zitten oppervlakkige zenuwtjes die in aanraking komen met dit eelt en gaan pijn veroorzaken. Te lang mee blijven doorlopen kan op den duur een bloedinkje veroorzaken omdat het eelt een bloedvaatje doorboord. De pijn wordt steeds erger en kan ontstekingen gaan veroorzaken. Het is dan ook steeds moeilijker om de likdoorn te verwijderen. Maak dan zodra je eeltvorming vermoed, zo snel mogelijk een afspraak.