Schimmel/kalknagels

Schimmelnagel

Schimmelnagel (onychomycose) is het gevolg van een schimmelinfectie. Schimmelnagel wordt ook wel kalknagel genoemd en kan ook aan de basis liggen van voetschimmel.

Wat is schimmelnagel?

In de meeste gevallen worden schimmelnagels veroorzaakt door dermatofyten, een van de vele schimmelgroep die voorkomen op het menselijk lichaam. Dermatofyten gedijen onder warme en klamme omstandigheden.

Wat veroorzaakt de infectie?schimmel-nagel002

Onze huid vormt als het ware een schild die ervoor zorgt dat schimmels het lichaam niet binnendringen. Infecties ontstaan doordat het schimmel via een beschadiging de nagelhuid binnendringt en zich onder de nagel verspreidt. Factoren als ouderdom, lage weerstand, bepaalde vormen van diabetes, erfelijke factoren en intensief sporten vergroten de kans op een infectie.

Hoe herken ik een schimmelnagel?

Doordat de schimmelinfectie zich in eerste instantie onder de nagel manifesteert is de aandoening in dit vroege stadium moeilijk te herkennen. In een verder stadium wordt de nagel hobbelig, ruwer en dikker. Langzaam maar zeker veranderd ook de kleur van de nagel van transparant naar geel.

Behandelen van Schimmelnagels

De pedicure kan de nagel behandelen door deze dunner te frezen of helemaal te verwijderen. Het nagelbed onder de nagel kan dan met een schimmeldodende crème door uzelf behandeld worden. Deze crème is verkrijgbaar in de pedicurepraktijk. Om goed resultaat te krijgen, dient u de nagels dagelijks te behandelen met deze schimmeldodende crème, bij voorkeur ’s morgens.  Tevens is het zeer aan te bevelen om regelmatig de pedicure te bezoeken, om de nagel dun te laten frezen.